Projectinfo


Evaluatie van het onderwijsprogramma van Woord en Daad

Jaar: 2019 | Topic: Ontwikkelingseducatie

Omschrijving

Het onderwijsprogramma van de Nederlandse NGO Woord en Daad heeft sinds 2016 belangrijke veranderingen ondergaan. Geleidelijk aan is Woord en Daad overgegaan van reguliere onderwijsprojecten naar een sectorale aanpak, via het nieuwe International Network for Christian Education (INCE) programma. De scope van de evaluatie is het gehele programma, zijnde de combinatie van de reguliere onderwijsprojecten en nieuwe INCE-projecten, maar met een focus op lessen die relevant zijn voor een verdere ontwikkeling en uitrol van de INCE-aanpak.

Woord en Daad heeft haar afdelingen ontbonden en een projectmatige werkwijze ingevoerd. Aan de hand van casestudies in Haïti, Burkina Faso en Nepal beoordeelde ACE Europe in hoeverre de projectmatige manier van werken de kwaliteit, de efficiëntie en de resultaten van het onderwijs en de INCE-programma's beïnvloedt. Deze evidence-based aanpak draagt bij aan strategische reflectie en het leerproces.

Resultaat

ACE Europe hield rekening met de veranderingen die Woord en Daad het afgelopen jaar heeft doorgemaakt en stelde Woord en Daad in staat om uit dit proces te leren met het oog op de toekomstige strategische ontwikkeling van het educatie/INCE-programma. De evaluatie kan door Woord en Daad gebruikt worden als een instrument om hun werking te verbeteren, aangezien projectleden betrokkenwaren bij het leerproces en de evaluatie goed onderbouwde lessen uit de huidige programma's trekt. 

Opdrachtgever: Woord en Daad
OntwikkelingsNGO

Partners: Van Gerwen for a Change

Budget: €26.800

Uitvoerder:
Geert Phlix

Uitvoerders extern: Frans Van Gerwen (Van Gerwen for a Change)

Continent: Latijns-Amerika, Afrika, Azië
Land: Burkina Faso, Haïti, Nepal